Saturday, March 19, 2011

mimosa pudica .

mimosa pudica atau nama lainnya POKOK SEMALU !


tawu ke tak neh ? pokok ne , kalau sentuh je nanti dia menguncup sebab malu . sebab tu nama dia pokok semalu . Okay itu hanya propaganda yang dibuat oleh saya sendiri tak twu sama ada benar atau salah .

pokok ini amat berkaitan dengan wanita atau perempuan atau gadis . ye betol doe , tak tipu , bukan propaganda ! percayalahhh !


  • pokok semalu ialah pokok perempuan , ini kerana orang perempuan yang memakai tudung dan ada sifat malu , dia tidak akan membenarkan dirinya disentuh , kalau orang nak sentuh dia akan tutup dengan serapatnya .

  • pokok semalu ini ada duri , kalau kita berusaha untuk pegang kita akan luka kerana durinya , kalau kita cabut kita akan berdosa besar ! wanita kalau diganggu kehormatannya , orang itu akan mendapat dosa besar dan dimurkai Tuhan .

  • pokok semalu ini apabila menjelang senja ia akan menguncup , oleh itu wanita atau gadis atau perempuan pulanglah ke rumah mu apabila waktu semakin senja untuk menjaga kehormatan diri anda .


kesimpulannya , pokok semalu atau mimosa pudica amat memberi banyak pengajaran dekat kita iaitu wanita atau perempuan atau gadis , walaupon ianya hanya tumbuhan kecil .

okay , saya tahu saya bukan la wanita yang seperti pokok semalu itu . saya bukanlah muslimah yang perfect . hanya gadis biasa sahaja .HUHUHU .

No comments:

Post a Comment